Kom op zaterdag 7 maart van 10u tot 16u naar onze open dag en ontdek wat SFI Melle zo bijzonder maakt!

Project Boost: ‘Ook de cognitief sterkste leerlingen moeten tot echt leren komen’

In oktober trok een groepje leerlingen van de eerste graad naar de Volkssterrenwacht Armand Pien voor een workshop over het weer. Ze misten daarvoor een aantal lessen, maar die haalden ze zelf in. Want die leerlingen doen mee aan het project Cognitief Sterk Functioneren, ook wel ‘Boost’ genoemd. Met dat project biedt onze school extra uitdagingen aan leerlingen die het kunnen gebruiken. Want volgens Ignace Ryheul, projectbegeleider CSF, krijgen zij soms te weinig aandacht.

(Lees verder onder de foto)

Hebben veel leerlingen eigenlijk extra uitdaging nodig?
Ignace Ryheul: “Voor leerlingen die het moeilijk hebben, wordt er meestal remediëring voorzien, maar onderzoek toont aan dat ongeveer 10% van de leerlingen juist nood heeft aan extra uitdagingen. Zij worden soms over het hoofd gezien, omdat alles voor hen vaak vlot verloopt. Maar ook zij moeten tot écht leren kunnen komen. Daarom werken we met het project Cognitief Sterk Functioneren – of ‘Boost’ – om hen meer ontwikkelingskansen te bieden.”

(Lees verder onder de foto)

Wat is het uiteindelijke doel van het Boost-project?
Ignace Ryheul: “Met het project willen we hem stimuleren om verder te denken dan de basis. Daarom krijgen deze leerlingen extra uitdagende opdrachten tijdens de les. Dat gaat van verdiepende opdrachten tot moeilijkere leesteksten. Maar het is niet haalbaar voor elke leerkracht om voor elke les een volledig aparte opdracht uit te werken. Daarom voorzien we aanvullend projecten buiten de klas, bijvoorbeeld in de mediatheek, of we organiseren workshops met externen. Zo trokken we al naar de Faculteit Diergeneeskunde van de UGent, volgden we een introductie Japans en maakten de leerlingen zelf een game en controller. Dat gebeurt meestal tijdens de gewone lesuren – gemiste leerstof halen de leerlingen dan zelf in. In sommige gevallen kan dat zelfs groeien naar intensievere individuele trajecten, zoals een jaar versnellen. Enkele leerlingen volgen vandaag zo’n traject op maat, wij begeleiden hen en volgen hen op.”

Wat blijft volgens u het grootste obstakel voor deze leerlingen?
Ignace Ryheul: “We zien in resultaten vaak of leerlingen extra uitdaging nodig hebben, en soms is dat ook al getest in de lagere school. Toch komt ook onderpresteren veel voor: leerlingen die cognitief sterk zijn, maar dit niet laten zien in hun resultaten. Het grootste obstakel blijft dus de kloof tussen hun mogelijkheden en de prestaties die er niet uitkomen. Voor veel leerlingen is die kloof overbruggen een hardnekkige uitdaging. Daar blijven we aan werken.”

(Lees verder onder de foto)

Zou je graag deelnemen aan dit project? Is dit misschien iets voor uw kind? Vraag gerust meer informatie aan het klasteam of de coördinatoren.

Emke De Blander (5TC)

Logo BOOST