Kom kijken naar 1914 schooltoneel op 19 en 20 april

Biotoopstudie Bredene

Op maandag 27 september organiseerde onze school opnieuw een uitstap: we gingen met 4 aso op biotoopstudie naar Bredene.

Voor onze eerste opdracht kregen we speciale visserspakken om in het water te gaan.  Deze bestonden uit laarzen die verbonden waren met een waterdichte broek die tot aan onze borstkas kwam. Ook kregen we een knalgele vissersjas waarrond we een touw moesten spannen zodat we zeker niet nat werden.
Daarna legde onze begeleider, visser Pol, uit hoe we moesten bewegen in het water want dat is natuurlijk niet zoals op het land.
Toen begon het echt, eindelijk mochten we gaan vissen in zee!
We legden het net perfect zodat we allemaal aan een touw konden staan om dit vooruit te trekken. Dan begonnen we allemaal tegelijkertijd te stappen en te trekken en gingen we tot aan onze middel in het water.
We waadden door het water en meteen voelde iedereen dat het touw dat we rond onze middel moesten doen niet goed vast zat en zo werden we kletsnat.
Ondanks het feit dat we allemaal doorweekt waren door de hevige golven en de regenbuien waren het onvergetelijke momenten.
We genoten van elke grote golf, van de zwarte humor van Pol en van deze unieke kans om dit samen met de klas te kunnen meemaken.
We bleven ongeveer veertig minuten in zee. Uiteindelijk gingen we uit het water en bekeken we onze vangst.

(lees verder onder de foto’s)

We zagen allemaal verschillende zeedieren in de bak liggen. Pol legde uit hoe je een krab vasthoudt zonder dat die je bijt.
We waren allemaal verbaasd dat we ongeveer tien tongen hadden gevangen omdat Pol vooraf had gezegd dat we er met geluk misschien één zouden vangen.
We leerden ook dat er heel erg giftige dieren in de Noordzee leven zoals de pieterman. Deze vis blijkt een giftige vin te hebben. De vis graaft zichzelf in in het zand en alleen die vin steekt uit boven het zand.
Als je erop stapt, dan krijg je veel pijn en moet je onmiddellijk naar het ziekenhuis. Gelukkig is het niet dodelijk.

Wij moesten ook zand scheppen en zeven. Zo vonden we veel resten van schelpen en kleine heremietkreeften.
We leerden dat het strand niet alleen een mooie trekpleister is maar ook een ruwe habitat voor dieren. Nadat de taken waren afgewerkt was de voormiddag voorbij.

Na een stevige maaltijd gingen we er weer tegenaan.
We werden naar een onderzoekslokaal gebracht waar verschillende microscopen stonden.
We onderzochten uit welke soorten zandkorrels de Noordzee bestond. Door de microscoop konden we zien dat zand lijkt op kleine kristallen. Sommige korrels zijn rond en lang,  andere zijn heel klein en hoekig.
Ten slotte  bekeken we hoeveel pissebedden en borstelwormen we vonden in een bak met kleine zeediertjes. Ook bekeken we zeepokken van dichtbij: het leek alsof ze kleine zuurstofbelletjes in-en uitademden.

Niemand zal het avontuur van het vissen in zee ooit vergeten want het was een geweldige ervaring. We zullen ook de vele weetjes onthouden. 
Op de bus vielen een paar leerlingen in slaap. Dit bewijst dat het een vermoeiende maar geslaagde dag was geweest.

Een enthousiaste leerling uit 4 Wetenschappen B die graag anoniem blijft