De Gedichtenweek liep nog maar af of de jeugdboekenmaand kondigde zich al aan. Een ideale gelegenheid om weer eens een boek te lezen en daar volop van te genieten. Neem ook een kijkje in de nieuwe aanwinsten in onze mediatheek!
De hele maand maart staat in het teken van jeugdboeken met dit jaar als overkoepelend thema ‘Lezen is een feest!’. Reeds 50 jaar lang wordt het jeugdboek in maart in de kijker gezet! De organisatie ‘Iedereen leest’ viert feest met de jonge lezers en zegt tegelijkertijd ook een grote dankjewel aan schrijvers en illustratoren.
(lees verder onder de afbeelding)

Lezen is altijd een feest voor wie zich laat verleiden door een boek en zo een film in haar/zijn hoofd ziet beginnen.
Boeken brengen je in een andere wereld, laten je dromen of bieden af en toe antwoorden op je (levens)vragen. Ze laten je keihard lachen, maar ook wenen om het verdriet van een personage dat toch ook jouw groot of klein verdriet blijkt te zijn … En zo krijg je, helemaal gratis, inzicht en wijsheid, pure ontspanning of zal je net nagelbijtend de angsten voelen van de hoofdpersoon uit een thriller en de vlinders in je buik als een personage op wolkjes loopt door een prille verliefdheid …
Wat een onbeperkte waaier aan emoties. Heerlijk toch!
Feesten met veel mensen rond de tafel maakt de feestvreugde zoveel groter. Lezen doe je alleen, ja, maar het maakt je helemaal niet eenzaam. Je leert de personages in je boek kennen en je kunt er superfijn over praten met de anderen die aan deze ‘feesttafel’ zitten. Zo ervaar je dat bepaalde lezers jouw emoties ook voelen of dat sommigen aan dezelfde gelezen woorden een andere betekenis geven. Een verrijking!
Lezen is ook een stukje uit de krant of een tijdschrift lezen, een informatief boek zoeken en passages over een uitgekozen onderwerp raadplegen, opdrachten in de leerwerkboeken en een vraagstuk in de les wiskunde. De voorbeelden zijn eindeloos. Wie lezen (nog) niet fijn vindt: je doet het vaak zonder dat je het beseft.
De school – directie-leerkrachten-mediatheek – speelt, naast de ouders uiteraard, een ontzettend belangrijke rol in de leesbevordering van onze jonge mensen.
Alles begint met het aanbod én de leesomgeving. We proberen op SFI zo divers, aantrekkelijk en hedendaags mogelijk leesvoer aan te bieden. (Zie hiervoor ook www.iedereenleest.be)
Divers houdt heel wat in:
- Het genre: historische boeken, fantasy, Young Adult, informatieve boeken …
- Soorten: kranten, tijdschriften, leesboeken, strips, graphic novel …
- Thema’s: interesses en onderwerpen die onze jeugd telkens weer boeien.
- Personages: het is belangrijk dat de leerling zichzelf erin kan herkennen.
Elk jaar opnieuw maken onze Raad van Bestuur en de directie een budget vrij voor het aankopen van nieuwe boeken.
Elk jaar opnieuw worden de leerkrachten taal ook leeSkrachten. Aan de leerlingen van de eerste graad wordt voorgelezen, een ideale trigger om de goesting tot lezen aan te wakkeren. De taken rond de verwerking van een boek zijn heel vaak creatieve hoogstandjes, waarin goed tot uiting komt of een leerling het gelezen en begrepen heeft. Een aantal leerkrachten Nederlands van de eerste en tweede graad bezoeken met hun klas onze mediatheek. Het aanbod ligt dan per thema dat leerlingen aantrekkelijk vinden klaar op een grote tafel. In het boek hangt een post-it waarop nog eens het hoofdthema en de daaruit voortvloeiende andere thema’s vermeld staan. Op deze manier ‘verdwalen’ de leerlingen niet in het aanbod en wordt de keuzestress gereduceerd. Uiteraard is een vrije keuze altijd het uitgangspunt.
Auteurs op bezoek verleiden met hun gepassioneerde uiteenzetting onze leerlingen tot het lezen van hun boeken. Dat lukt meestal heel aardig. In de mediatheek wordt in samenspraak met de leerkrachten vooraf het aanbod van deze auteur uitgebreid en na zo een lezing ontdek je vaak lege plekken in de rekken. De auteur heeft zijn/haar doel bereikt!
Bij de keuze van de leesboeken proberen we zoveel mogelijk input van de leerlingen te krijgen. Uit losse gesprekjes met de toekomstige of de ervaren lezers verzamelen we thema’s, auteurs en titels. Steeds de vinger aan de pols houden!
Aan de suggesties van leerlingen hechten we veel belang. Deze leerlingen zorgen voor mond-tot-mondreclame en die is heel cruciaal. Het leesvirus mag juist heel besmettelijk zijn en die leerlingen zelfs superverspreiders; mondkapjes en handgel zijn zeker niet nodig!
Daarnaast bepaalt vakliteratuur de keuze van titels. De jarenlange ervaring speelt eveneens een rol. Elke generatie heeft zo haar voorkeuren en het is dus belangrijk het boekenaanbod hieraan te linken.
Een boekenmolen in de mediatheek toont de nieuwe aanwinsten, wekt de interesse en het enthousiasme op en werkt zo leesbevorderend …
Regelmatig wieden in het aanbod is een must om de collectie aantrekkelijk en actueel te houden.
Conclusie: een mens wordt niet als lezer geboren, je wordt het onder impuls van veel positieve factoren. Met al de voorgaande alinea’s is bewezen dat het prikkelen van de leesgoesting én het vuur brandend houden een teamverantwoordelijkheid is.
De rustige en gezellige leesomgeving in de mediatheek nodigt onze lezers uit om tijdens de pauze in een boek weg te duiken. De zitzakken zorgen voor dat extra comfy gevoel. Het gebeurt toch wel vaker dat we hen even ‘wakker’ moeten maken omdat de bel al een tijdje geklonken heeft …
Wat kijken we al uit naar onze toekomstige, grotere leesomgeving …
Beste lezer, om jou (nog meer) leesgoesting te doen krijgen, volgt er een overzicht van de aanwinsten vanaf het derde trimester vorig schooljaar tot februari van het huidige schooljaar.
Kom langs in onze mediatheek, ontleen een boek naar keuze en geniet daarna van het zenmoment waarin je verzeilt als je een boek openslaat …
Marleen De Jaeger, verantwoordelijke mediatheek
(lees verder onder de afbeelding)
Aanwinstenlijst
Fictie 1e graad
DAM, Arend van | De diamant van Banjarmasin (2020) |
DE FOMBELLE, Timothée | Op de vlucht (Tobie Lolness) (2008) |
DEMESMAEKER, Mario | +Broer (Reeks: Lekker lezen) (2020) |
DEMESMAEKER, Mario | Eva, de vriendin van mijn vriend (Reeks: Lekker lezen) (2011) |
DEMESMAEKER, Mario | Sam, er is zoveel dat ik je wil vertellen (Reeks: Lekker lezen) (2016) |
DESCAMPS, Luc | Tot later (2018) |
DESCAMPS, Luc | En ik dan? 2 (2020) |
DOUGLAS, Jozua | De eilandenruzie (Costa Banana; deel 5) (2018) |
GELDOF, Wilma | Het meisje met de vlechtjes: gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Nederlands jongste verzetsmeisje (2020) |
GELEYN, Frank | Game over (Reeks: Lekker lezen) (2019) |
GRIFFITHS, Andy | De waanzinnige boomhut van 26 verdiepingen (2020) |
KINNEY, Jeff | Totaal gesloopt (Het leven van een loser; deel 14) (2020) |
KOWITT, H.N. | De loserlijst (2016) |
KRISKE, Kate | Het offer van de Baobab (Vic Falls Missions) (2018) |
MAASKANT, Saskia | Meerminnen verdrinken niet (2020) |
MACKESY, Charlie | De jongen, de mol, de vos en het paard (2020) |
MEIJER, Cis | Verdoofd (2017) |
MOLEN, Janny van der | Buiten is het oorlog: Anne Frank en haar wereld (2020) |
POZNANSKI, Ursula | Erebos (2015) |
RENTERGHEM, Vera van | Oscar Cook (2017) |
RUSSELL, Rachel R. | Mijn gemuts (Dagboek van een muts; deel 3,5) |
RUSSELL, Rachel R. | Nikki weet raad (Dagboek van een muts; deel 5) |
RUSSELL, Rachel R. | Puppy Love (Dagboek van een muts; deel 10) |
SCHIRNHOFER, Jill | So Boho (Elvy’s wereld; deel 1) (2017) |
SLEE, Carry | #Laatste Vlog (2020) |
STEAD, Rebecca | De lijst van dingen die niet zullen veranderen (2020) |
Fictie 2e graad
CONINCK, Lena de | Vier seizoenen (2016) |
CROSSAN, Sarah | Toffee (2020) |
GARDAM, Jane | Ver van Verona (2020) |
HUFF, Philip | Dagen van gras: roman (2010) |
KHORRAM, Adib | Darius De Grote is niet oké (2019) |
LAFFET, Amina | Zwarte vijvers (2020) |
MEYER, Stephenie | Midnight sun: een onsterfelijke liefde (Twilight; deel 5) (2020) |
POLLOCK, Tom | Heartstream (2020) |
REYNOLDS, Jason | 67 seconden (2018) |
RICE, Luanne | Mijn berichtje aan jou (2020) |
SASSEN, Erna | Zonder titel (2021) |
SIEBELINK, Jan | Jas van Belofte (2019) |
STOFFELS, Maren | Black Friday (2020) |
VAN LAREN, Jackie | Opstaan: Echte liefde roest niet (2018) |
VELDKAMP, Tjibbe | De Lovebus (2017) |
Fictie 3e graad
BARNES, Julian | Het enige verhaal (2019) |
BEECK, Griet op de | Gezien de feiten (2018) |
BERVOETS, Hanna | Alles wat er was (2019) |
COGNETTI, Paolo | Sofia draagt altijd zwart (2019) |
COGNETTI, Paolo | Zonder de top te bereiken: een reis door de Himalaya (2020) |
COPPERS, Toni | Een willekeurige vrouw (2015) |
DITTRICH, Boris | Barst (2018) |
FALCONES, Ildefonso | De schilder van Barcelona (2020) |
FERRANTE, Elena | Het leugenachtige leven van volwassenen (2020) |
HARARI, Yuval Noah | Sapiens: het ontstaan van de mensheid. (Graphic Novel) (2020) |
HERTMANS, Stefan | De opgang (2020) |
HOFFMAN, A.C. | Ze kwamen op motorfietsen: ontsnapt aan Boko Haram (2017) |
INDRIDASON, Arnaldur | Boven water (2020) |
INDRIDASON, Arnaldur | Smeltend ijs (2019) |
OWENS, Delia | Daar waar de rivierkreeften zingen (2020) |
SAUNDERS, Georges | Lincoln in de Bardo (2017) |
STUART, Douglas | Shuggie Bain (2020) |
TERRIN, Peter | Al het blauw (2021) |
Non-Fictie
SISO 070 | PLATT, Richard | Over alles (2016) |
SISO 172 | PAUWELS, Caroline | Ode aan de verwondering (2019) |
SISO 172 | DONNEZ, Pat | Wonderlust: de kunst van een mooi leven (2019) |
SISO 180 | VAN DINTER, Karel | Van Plato tot Pinxten: 38 vrijdenkers over hun lijfboek (2018) |
SISO 216.1 | ROODBEEN, Merit | Griekse en Romeinse mythen en sagen (2005) |
SISO 232.42 | PEER, Willy van | Hoe zag Jezus eruit? (2020) |
SISO 313.2 | HUYSMANS, Minne | Terpoceen : jonge nieuwkomers in de stad : over sociale netwerken en burgerschap (2018) |
SISO 416.2 | STRUYVEN, Katrien | Groot worden: de ontwikkeling van baby tot adolescent (2019) |
SISO 433 | OMER, Haim | Nieuwe autoriteit (2016) |
SISO 450.4 | CASTELIJNS, Jos | Evalueren om te leren; toetsen en beoordelen op school (2011) |
SISO 450.6 | HARRE, Kathleen | Evaluatiepraktijk op school: 10 pijlers voor een kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie (2014) |
SISO 454 | SURMA, Tim e.a. | Wijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek (2019) |
SISO 455 | OMER, Haim | Nieuwe autoriteit: verbindend gezag voor het onderwijs (2020) |
SISO 462.3 | COSAERT, Frauke | Zorgenmeisje: levenslang mantelzorger (2020) |
SISO 489.59 | POLLEFLIET, Leen | SOS schrijven: een helder, vlot en foutloos verslag volgens de BETER-methode (2020) |
SISO 592.1 | STEKETEE, Menno | De minireuzenmiereneter: ontdekkingen over verbazingwekkende dieren (2015) |
SISO 719.22 | BRAEM, Renaat | Het lelijkste land ter wereld (2018) |
SISO 903.9 | DECOENE, Brecht | Achterdocht tussen feit en fictie: kritisch omgaan met complottheorieën (2016) |
SISO 928 | OS, Pieter van | Liever dier dan mens: een overlevingsverhaal (2020) |
Historische stripverhalen
Reeks De wijsheid van de mythes
- De twistappel (De Ilias; deel 1)
- De oorlog van de goden (De Ilias; deel 2)
- Daedalus en Icarus 1
- Theseus en de minotaurus
Poëzie
HAGEN, Hans | Onbreekbaar (2019) |
GLÜCK, Louise | The wild Iris ( Nobelprijs voor de literatuur 2020) |
DELEU, Jozef (red.) | 195 nieuwe gedichten uit het nest geroofd van … (Het liegend konijn: tijdschrift voor hedendaagse Nederlandstalige poëzie 2020/2) |
VANHAUWAERT, Maud | Wij zijn evenwijdig (2014) |
GOES, Mia van (red) | Dichter. De liefde: poëzie voor kinderen van 6 tot 106 (2021) |
PAEPE, Stijn De | Vers gezocht: een gedicht voor elk moment (2018) |