Seminaries

Elk jaar opnieuw hebben 5 en 6 aso in hun lessenpakket de keuze uit een aantal seminaries. Het seminarie Arabisch staat voor het eerst op het programma. Met STEM is men al meer vertrouwd. De leerlingen blijken erg enthousiast …

Seminarie Arabisch: “Hoe ‘anders’ het is in een groot deel van de wereld.”

Op onze school is er in 5 en 6 aso elk jaar een ruim aanbod aan seminaries. Dit jaar konden de leerlingen zelfs voor Arabisch kiezen. Want hoevelen koesteren niet de wens Arabisch te leren om meer te kunnen genieten van wat de Arabische landen en hun cultuur te bieden hebben? En hoevelen kijken hier ten onrechte tegenop? Voor wie het Arabisch beheerst, gaat een wereld open. Een springlevende, uiterst gevarieerde wereld, die steeds meer ‘bij ons om de hoek’ te vinden is. Net daarom biedt onze school deze starterscursus Arabisch aan: je zet je eerste stapjes in een taal die miljoenen mensen van Marokko over Egypte tot Oman met elkaar verbindt.

Op relatief korte tijd leren we veel over de taal en cultuur van het Arabische schiereiland. Een nieuwe wereld die het ontdekken meer dan waard is!

Margaux Dubois, 5EMT

We proeven van de verschillende culturen die in de Arabische wereld bestaan, we krijgen inzicht in het sierlijke Arabische alfabet en we leren de schoonheid van de taal op prijs stellen. Zo ontdek je hoe ‘anders’ het is in een groot deel van de wereld.

Maya Ikene, 6EMT

(lees verder onder de foto)

Op woensdag 20 november trokken enkele leerlingen uit 5 en 6 aso die het seminarie Arabisch volgen samen met de heer Geldof naar een Libanees restaurant om zich onder te dompelen in de Arabische eetcultuur.

Seminarie STEM

Onze maatschappij zou volgens ons niet kunnen functioneren zonder mensen met een STEM-profiel. Wij zijn ervan overtuigd dat het belangrijk is dat jongeren kiezen voor technologische, technische, exact-wetenschappelijke en wiskundige opleidingen. Vele beroepen vallen onder dit vakgebied.

De actuele problematiek rond klimaat en energie vormt het uitgangspunt van het seminarie.

Tijdens de eerste lessen bekeken we hernieuwbare energiebronnen zoals zonne-energie, windenergie en waterstofenergie. Dit deden we door in groepjes een presentatie voor te bereiden waarin we aan onze klasgenoten de voor- en nadelen van deze energievorm voorstelden met enkele toepassingen. Tijdens de voorbereiding kregen we de kans om met kleinschalige modellen te werken die de werking van externe factoren op het materiaal weergaven. De resultaten van deze onderzoeken waren verwerkt in onze presentaties.

(lees verder onder de foto’s)

In het kader van het seminarie bezochten we de nieuwe gebouwen van de werkplaats van de NMBS in de buurt van onze school waar we een rondleiding kregen in verband met de installatie van 5600 zonnepanelen. Deze zullen in totaal ongeveer 2 miljoen kilowattuur elektriciteit per jaar produceren. De installatie voorziet overdag de werkplaats van de nodige elektriciteit. De overige productie wordt gebruikt om de treinen tussen Gent, Aalst en Brussel gedeeltelijk op groene stroom te laten rijden.

Vervolgens gingen we over naar 3D-tekenen. Dit werd op een heel gestructureerde manier aangebracht en we leerden stapsgewijs het programma SketchUp kennen. De leerkracht heeft een uitgebreide kennis van het programma en leerde ons een aantal technieken om het tekenen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Toch was er ruimte om zelf het programma te ontdekken.
We kregen uitleg over de energieprestatie van woningen en leerden deze ook berekenen en toepassen in het tekenprogramma.
Ook warmte- of koudebruggen werden besproken en in de praktijk toegepast. Dit werd gedaan doordat de leerkracht een warmtebeeldcamera en het nodige materiaal bij zich had waarmee we de school konden verkennen en de principes van deze verschijnselen werden uitgelegd.

Om het programma SketchUp aan te leren kregen we een case study met als opdracht het woningencomplex van het Hollainhof te Gent in 3D te tekenen. Deze opvallende architectuur met gestapelde woningen is ontworpen door Neutelings Riedijk Architects uit Rotterdam die onder andere bekend zijn van het Museum Aan de stroom (MAS) in Antwerpen.

Het volgende doel is het ontwerpen van een modern en energiezuinig gebouw, een zonne-auto, een windmolen of een solar tracker (zonvolgsysteem) die dan als miniatuur met een 3D-printer kunnen afgedrukt worden. Als we nog tijd overhebben, kan de windmolen voorzien worden van een generator waarmee stroom wordt geproduceerd voor een ledlampje. Om de solar tracker te laten werken, kan gebruik gemaakt worden van een Arduino. Dit is een microcontroller board die te programmeren is.

Tor Seeuws, 6WEWI