Uitwisselingsproject Zuid-Afrika (3 – 19 april 2019)

Laure Verbeeck uit 5EMT was een van de enthousiaste deelnemers aan het uitwisselingsproject Zuid-Afrika dat reeds voor de vierde keer plaatsvindt. In haar ogen een unieke ervaring en een reis die haar altijd zal bijblijven.

Een reis om nooit te vergeten!

Zuid-Afrika editie 4 was een reis die ons voor altijd zal bijblijven … Een reis waar we over vele jaren nog steeds over zullen vertellen.

We begonnen aan ons avontuur op woensdag 3 april. We verzamelden aan SFI om 2 uur ’s nachts. De meeste deelnemers kwamen opdagen met weinig of geen slaap van de vorige nachten. Wat zou je verwachten als er zo een reis op het programma staat?

Met de bus reden we naar Zaventem, waar we een paar uur later onze eerste vlucht hadden richting Amsterdam. Vervolgens namen we de vlucht naar Johannesburg.
Na vele uren vliegen bereikten we de luchthaven van Johannesburg.
Toen we alle bagage bij elkaar hadden, konden we vertrekken richting de inkomhal. Daar stonden onze uitwisselingsstudenten ons op te wachten om ons met open armen (letterlijk en figuurlijk) te verwelkomen.
Na een korte ontmoeting besloot iedereen toch wel zijn/haar bed op te zoeken.

Donderdag 04.04

Zelfs op de eerste dag was er geen tijd om uit te slapen. We werden al vroeg verwacht op Midstream college. We kregen een korte verwelkoming en een rondleiding op de school. Vooral de vele sportterreinen trokken onze aandacht.
Vervolgens hebben we de bus genomen naar Maropeng, waar we ook gepicknickt hebben. Daarna bezochten we de grotten van Sterkfontein, die deel uitmaken van de Cradle of Humankind, de geboorteplaats van de mensheid. ’s Avonds werden we verwacht op Midstream college. We leerden een gumboot-dans en genoten nadien van een heerlijke maaltijd.

Vrijdag 05.04

Vandaag stond de zipline gepland. Vanuit Midstream college vertrokken we met onze Zuid-Afrikaanse matches richting Magaliesberg. Eens in de bus begon het te onweren en werd er gevreesd dat de activiteit niet zou kunnen doorgaan. Toen we op onze bestemming waren, was er enkel nog regen. Wie wou, mocht de tien sprongen afleggen.
’s Avonds werden we verwacht op een ‘kuier’, een Zuid-Afrikaans woord voor een ontmoeting. Het had plaats in het huis van een van de Zuid-Afrikanen. We konden pizza eten, dansen en leerden de ‘sokkie’, een typische Zuid-Afrikaanse dans.

Zaterdag 06.04

In het weekend mochten de gastgezinnen vrij de activiteiten plannen. Ieder gezin vulde dit dan ook verschillend in.
Ik ben in de ochtend naar de sportwedstrijden gaan kijken tussen Midstream college en Cornwall Hill. ’s Middags heb ik een rugbymatch in een bekend stadion bijgewoond. Daarna hebben we met een paar mensen afgesproken om te gaan kuieren. We zijn gaan bowlen in het shoppingcentrum en vervolgens gaan eten in het Hard Rock Café.

Zondag 07.04

In de voormiddag maakten we met een grote groep een uitstap naar Pretoria. Daar bezochten we het voortrekkersmonument, een prachtig gedenkteken dat werd opgericht ter ere van de voortrekkers, Nederlandstalige boeren die verdreven werden door de Britten en hun onafhankelijke Boerenstaten wilden oprichten. In de tuinen van het regeringsgebouw bezochten we het prachtige standbeeld van Nelson Mandela, een bronzen kunstwerk van 9 meter hoog. Met zijn armen gespreid staat Mandela met zijn rug naar de ‘Union Buildings’ en met zijn gezicht naar het volk.
In de namiddag heb ik samen met nog andere Belgen ‘de klas’ gevolgd. De Zuid-Afrikaanse kinderen praten hier samen wekelijks zo’n uurtje over hun geloof. Na de klas volgde de indrukwekkende viering in de kerk. Die duurde ook een uurtje en bestond voornamelijk in samen zingen. Voor het slapengaan hebben we nog even gekuierd.

Maandag 08.04

’s Ochtends werden we heel vroeg verwacht op de luchthaven. We vertrokken vandaag naar Kaapstad. Door de vertraging van onze vlucht konden wij enkel nog de Tafelberg bezoeken. Met de kabelbaan bereikten we de top van de berg, maar van het uitzicht hebben we niet optimaal kunnen genieten doordat het bewolkt was. ’s Avonds aten we aan het populaire V&A Waterfront, een schilderachtige waterkant met zijn haven en vele winkels. We zaten in Gibson’s restaurant, een hip en trendy hamburgerparadijs, bekend om zijn ‘ultimate burger’. In ons hotel, Protea Cape Castle, genoten wij van een zalige nachtrust.

Dinsdag 09.04

Vandaag stond een bezoek aan Robbeneiland op het programma, maar door de onrustige zee werd deze activiteit uitgesteld.
We kregen de tijd bij V&A Waterfront te shoppen. Daarna zijn we naar het District 6 museum gegaan. In deze wijk, District 6, werden meer dan 60 000 inwoners in de jaren 70 gedwongen te verhuizen. Dit alles speelde zich af tijdens de apartheid, de grote zwarte pagina in de geschiedenis van Zuid-Afrika.
Hierna bezochten we het ‘Taal Monument’ op de top van de Paarlberg. Het taalmonument vertegenwoordigt de groei en de evolutie van de Afrikaanse taal en geeft erkenning aan de uiteenlopende wortels over drie continenten. Bij de ingang zie je volgend citaat in de Afrikaanse taal gebeiteld: ‘Afrikaans is die taal wat vir Wes-Europa en Afrika verbind… Dit vorm ’n brug tussen die groot helder Weste en die magiese Afrika… En wat daar groots aan hulle vereniging kan ontspruit – dit is miskien wat vir Afrikaans voorlê om te ontdek. Maar wat ons nooit moet vergeet nie, is dat hierdie verandering van land en landskap as’t ware aan die nuwe wordende taal geslyp, geknee, gebrei het… En so het Afrikaans in staat geword om hierdie nuwe land uit te sê… Ons taak lê in die gebruik wat ons maak en sal maak van hierdie glansende werktuig…’
Daarna genoten wij van een wijntasting. Hierbij kregen we deskundige uitleg over de zes te proeven wijnen die alle geserveerd werden met een bijpassend kaasje.
In de vooravond zijn we naar het strand van Kamps Bay getrokken, maar omdat de zee te wild was, mochten we deze niet ingaan. ’s Avonds hebben we gegeten in het Hard Rock Café.

Woensdag 10.04

Na ons ontbijt hebben we op de Houtbaai een lokale markt bezocht.
Van al dat shoppen en afbieden hadden we honger gekregen. Onze volgende bestemming was Cape Point Ostrich Farm. Hier aten we spaghetti met struisvogelvlees en mochten we de struisvogels voederen.
Hierna vertrokken we naar Kaappunt. Om de top te bereiken moesten we een lange wandeling maken, maar het was het zeker waard. Wat een adembenemend uitzicht!
Als afsluiter van de dag hebben we met de pinguïns gezwommen in de zee bij Boulders Beach. Het grootste gedeelte van de pinguïnkolonie ligt gewoon lekker te zonnen op de rotsen. We sloten de avond af met een typische Zuid-Afrikaanse avond in het Gold restaurant met typische Afrikaanse gerechten, muziek, dans en we volgden een sessie drumming.

Donderdag 11.04

Met een volle maag vertrokken we naar V&A Waterfront, want daar stonden enkele helikopters ons op te wachten voor een vlucht boven Kaapstad. Wow, wat een belevenis! Hierna namen we de boot naar Robbeneiland. Op Robbeneiland mochten we een kijkje nemen in de cel van Nelson Mandela. Onze gids was een ex-gedetineerde die daar zelf in de gevangenis gezeten heeft. Er volgde nog een tochtje op de bus met een gids.
Vervolgens werd het tijd om met de boot naar V&A Waterfront terug te keren. Hier vertrokken we direct met de bus om onze vlucht naar Johannesburg te halen.

Vrijdag 12.04

Deze ochtend hebben we een typische vierkantsopening op Midstream college meegemaakt. Alle eerste sportploegen werden voorgesteld. En van ons werd ook verwacht om voor de hele school ons favoriete Afrikaanse woord te zeggen. Daarna werd er gedanst.
We namen de bus naar het Rhino & Lion park en maakten kennis met heel wat wilde dieren. Hier hadden we de mogelijkheid om een baby cheeta te aaien.
Eens terug op Midstream, rond de middag, ging iedereen zijn eigen weg om het tweede en laatste weekend met het gastgezin door te brengen.

Zaterdag 13.04 – Zondag 14.04

Velen gingen naar een safaripark. Ook ik heb dit weekend twee schitterende game drives gedaan: één op de middag en één in de ochtend. Zo kwam ik oog in oog te staan met vele wilde dieren: olifanten, giraffen, neushoorns … Adembenemend!

Maandag 15.04

Vandaag hebben we een dag les gevolgd op Midstream college. Om 14 uur zijn we vertrokken naar Ya Bana Village, ons sociaal project. Daar hebben we een zeer warme ontvangst gekregen door de vele kinderen en hun verzorgers. Dit project biedt de meest kwetsbare en verweesde kinderen huisvesting in een familiale omgeving. Diep ontroerd maakten we kennis met de kinderen en huismoeders en ervaarden diepe liefde, genegenheid en oprechte vriendschap. Nelson Mandela zei ooit: “Wat telt in het leven, is niet alleen het feit dat we hebben geleefd. Het is welk verschil we hebben gemaakt met de levens van anderen die de betekenis van het leven dat we leiden, bepalen”. Hopelijk heeft onze financiële bijdrage een klein verschil gemaakt in het leven van deze kinderen. Met de opbrengst van onze activiteiten in België ten voordele van het sociaal project werd het volgende aangekocht: een Legocontainer, bedlinnen voor alle huizen, meubels en speelgoed voor de speelkamer, woordenboeken, bordverf, schooltassen, opvoedkundig speelgoed, zaden en planten. Wij overnachtten in Ya Bana Village, op 10 meter afstand van de krottenwijken van Winterveld. Een gedachte om even stil bij te staan …

Dinsdag 16.04

In de voormiddag hebben we een lastige wandeling gemaakt naar de Tswaing krater. Op de terugweg zijn we gestopt voor een typische Afrikaanse hamburger als ontbijt. Eens we terug waren op Ya Bana Village begon ons vrijwilligerswerk. Er waren verschillende opdrachten zoals schilderen, koken, in de tuin werken, speelgoed sorteren, …
Na ons vrijwilligerswerk hebben we met gemengde gevoelens de bus terug genomen naar ons gastgezin.

Woensdag 17.04

Vandaag is het de voorlaatste dag van onze reis naar Zuid-Afrika. We hebben vandaag veel bezienswaardigheden bezocht in Soweto. Wij startten met een bezoek aan het Apartheidsmuseum. Voordat je het museum binnenkomt, word je al geconfronteerd met rassenscheiding. Er is een aparte ingang voor ‘blankie’ of ‘nie blankie’. Binnenin werden we geconfronteerd met de vreselijke beelden van de geëxecuteerde politieke gevangenen. Daarna reden we door Vilakazi Street waar zowel Nelson Mandela als aartsbisschop Tutu ooit woonden. Wij brachten een bezoek aan het vroegere huis van Nelson Mandela dat nu een museum is. Wij maakten een korte fotostop bij het Hector Pieterson monument en het FNB stadium. Ook zagen we de bekende Soweto Torings en het Chris Hani hospitaal, het derde grootste ziekenhuis ter wereld. Wij werden in Soweto zowel geconfronteerd met wijken vol krotten als grote herenhuizen.

Donderdag 18.04

Vandaag zijn we naar Cullinan geweest waar we een diamantmijn bezochten. Tijdens de middag hebben we ruim de tijd gekregen om onze koffers te pakken.
’s Avonds stond een afscheid gepland in Midstream college voor we naar de luchthaven vertrokken. Aangekomen op de luchthaven vloeiden er bij velen tranen en werden er dikke knuffels gegeven. Na het afscheid kon onze lange terugreis beginnen. Dit was geen afscheid, maar een ‘tot ziens’ …

Dit is nie ’n afskeid nie, sien jou weer in September!