Erasmus+ – stressmanagement en preventie burn-out – Split

Erasmus+ : een week naar Split in het kader van Stressmanagement en Preventie Burn-out, 30 maart 2019 t.e.m. 7 april 2019

Zaterdagochtend 30 maart vertrokken we in alle vroegte naar Amsterdam om onze vlucht naar Zagreb te halen. Van daaruit vlogen we door naar onze eindbestemming: Split. Onze aankomst in Split was meteen een voltreffer: flaneren op de Riva, de grote wandelboulevard, met links van ons een roze zonsondergang in de Adriatische zee en rechts van ons een prachtige historische binnenstad. De setting alleen al maakte ons meteen ontspannen!

Zondag maakten we kennis met onze medecursisten. Tot een paar dagen voor vertrek dachten we dat de cursus geannuleerd zou worden – we waren immers maar met twee deelnemers. Maar met wat creativiteit van de organisatoren bleken we toch met negen te zijn. Algauw bleek waarom: een zevenkoppige ploeg uit MacedoniĆ« kreeg les over ‘Creativity in the classroom’, terwijl een Spaanse en een Letse leraar ‘Gamebased learning’ kozen. Met zijn allen werden we in Ć©Ć©n groep gezet en kregen we een aantal moeilijkheden voorgeschoteld waar hedendaagse leraren mee kampen, net als een aantal vaardigheden om ermee om te gaan. Echte stresseducatie was maar pover. We kregen wel een correcte maar zeer beperkte inleiding in mindfulness en een eerder pittige yogasessie. Gezien de themaā€™s van de andere deelnemers zagen we ook activerende werkvormen en een aantal online-mogelijkheden om leerlingen actief te laten deelnemen aan lessen. Daarnaast kwamen in de groepsdiscussies de onderwijsstructuren van de verschillende landen aan bod, net als de positie van de leraar. Dit waren absoluut leerrijke en boeiende discussies!
Opvallend bij twee schoolbezoeken die we deden, was het zeer hoge niveau van Engels van de studenten. We maken er wel een kanttekening bij dat heel wat ouders hierin ook naschools investeren en hun kinderen van jongs af aan privƩlessen laten volgen om hen toch maar voor te bereiden op een goede toekomst en mogelijke migratie gezien de zwakke economische toestand in Kroatiƫ. Wie wil kan zijn curriculum zowel binnen als buiten de school sterk opwaarderen.

Onze aankomst in Split was meteen een voltreffer: flaneren op de Riva, de grote wandelboulevard, met links van ons een roze zonsondergang in de Adriatische zee en rechts van ons een prachtige historische binnenstad. De setting alleen al maakte ons meteen ontspannen!

Aangezien de lesmomenten beperkt waren, bleef er veel tijd over om ons te laven aan cultuur, natuur en culinaire momenten. Split is een mooie historische stad met duizenden hoekjes en kantjes. De geanimeerde rondleiding met gids leerde ons veel over het ontstaan en de geschiedenis van deze tweede grootste stad van Dalmatiƫ. Daarnaast namen we de boot naar het eiland Brac en kuierden we op onze laatste vrije dag rond in het zonovergoten en even mooie Trogir. We aten deze week bijzonder lekker en ƩƩn avond gingen we naar een opera met ballet in het theater van Split. Als kers op de taart bleken we spotgoedkoop in een tweepersoonsloge te zitten, met in de loge naast ons de vriendin van de hoofdrolspeler die ons wat uitleg bezorgde. De combinatie met ballet ving het tekort aan kennis van de Kroatische taal op.

Hoewel de inhoud van deze Erasmus+-cursus ons dus niet zo veel nieuwe kennis bijbracht, waren de omstandigheden ideaal om tot rust te komen en de stress van ons af te schudden. We smeedden er verder plannen om de jaarlijkse ‘Say yes to stress-dag’ open te stellen voor de leden van Scholengemeenschap De Bron. Op paasmaandag gaf Lieke Kuijte (gecertificeerd mindfulnesstrainer) een introductie in mindfulness, yoga, relaxatieoefeningen. Marijke Vandendael denkt er ondertussen aan om een 8 weken-mindfulnesstraining aan te bieden aan personeelsleden van SG De Bron. Het lijkt ons de enige manier om ook tot mindfulness bij leerlingen te komen. Minder stress aan beide zijden van de schoolbanken: daar gaan we voor!

Marijke Vandendael (coƶrdinerend directeur Scholengemeenschap De Bron) en Lieke Kuijte (coƶrdinator eerste graad Sint-Franciscusinstituut)