Onderzoekend leren

Dit schooljaar werd het seminarie wetenschappen aangeboden aan leerlingen van 6 aso. Zij werden elke week een paar uurtjes meegenomen in een ander verhaal en ontdekten zo vele nieuwe onderzoeksterreinen en technieken van het wetenschappelijk onderzoek.

We zijn gestart met het verhaal van de biodiesel; de voor- en tegenargumenten voor het gebruik werden afgewogen. We maakten zelf biodiesel uit zonnebloemolie en gebruikten onze eigen diesel om een wiek te doen branden. We berekenden de hoeveelheid warmte die daarbij vrijkwam. Ook hebben we gist onderzocht als een levend organisme, de invloed van zware metalen op de groei van gist, een vitaliteitstest gedaan en knopvorming bekeken.
De volgende week bleek een van de leerlingen besmet te zijn met een “ziekte”. Die ziekte hebben we eerst aan elkaar doorgegeven en daarna zijn we op zoek gegaan naar de bron van besmetting met een echte ELISA-test.
Met een DNA-elektroforese hebben we het DNA-profiel van twee verdachten vergeleken met het DNA gevonden op de plaats van de misdaad. We hebben daarvoor gebruik kunnen maken van een elektroforesetoestel van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie.

Onze eerste activiteit buiten de muren van het schoollabo was een bezoek aan
het Laboratory of Environmental Toxicology and Aquatic Ecology aan UGent. We kregen een rondleiding door een van onze oud-leerlingen die als doctoraatsstudent aan het werk is. Zelf konden we uitzoeken hoe schadelijk alcohol blijkt te zijn voor watervlooien.
Het enthousiasme van de onderzoekers werkte zeker aanstekelijk.

Op zoek naar de LD50 voor Daphnia

Concentratie tijdens de rondleiding

Groepsfoto aan UGent

In de computerklas op school hebben onze leerlingen daarna zelf een wetenschappelijke poster ontworpen. De poster met de beste evaluatie van de leerkracht en leerlingen was deze over het DNA-onderzoek.

Onze tweede uitstap ging richting Zwijnaarde voor een bezoek aan de microscopen van het IRC aan de VIB. Na een algemene inleiding over het ontwikkelen van geneesmiddelen mochten we kennismaken met deze bijzondere elektronenmicroscopen die beelden kunnen maken in levende cellen.

Op school experimenteerden we verder – deze keer met snoep – op zoek naar oxidaties en reducties. Net voor de kerstvakantie was er een grote quiz over onze algemene wetenschappelijke kennis. Er waren verliezers en winnaars, maar het was vooral plezierig šŸ™‚
De reeks experimenten op school eindigden dit semester met een labo microbiologie:
voedingsbodems maken, petriplaten gieten voor het kweken van bacteriƫn en ze bestuderen onder de microscoop.

Voedingsbodems maken

In de workshop aan Odisee leerden we om met Arduino een meettoestel te bouwen. We ontdekten de basisprincipes van het programmeren en maakten kennis met de toepassingen ervan.

Het laatste verhaal van dit seminarie was er eentje van CSI, misdaadonderzoek.
We gingen op zoek naar bloedsporen en vingerafdrukken in de laboratoria van HoGent.

Marleen De Wit, leerkracht

1/7
2/7
3/7
Bloedsporen gevonden! 4/7
Vingerafdrukken zichtbaar gemaakt! 5/7
6/7
7/7

«
»